Lesní škola Proutek

Jak to u nás funguje?

Jednotřídka

Jednotřídka

Proutek je prozatím jednotřídkou, pro stálou skupinu 16 dětí prvního stupně

3 průvodci

S dětmi jsou během vyučování dle aktuálních potřeb skupiny jeden až dva průvodci, v družině jeden družinář

3 průvodci
Učíme se v přírodě

Pedagogická koncepce v duchu filozofie „Učíme se venku“. Bližší informace naleznete v dokumentech

Docházka

Docházka do školy je pro všechny děti pětidenní od 8 do 13 h

Docházka
Družina

Od pondělí do čtvrtka navazuje lesní družina od 13 do 15 h. Docházka do družiny je dobrovolná, je však zahrnuta v ceně členských příspěvků.

Odpolední kroužky

V rámci družiny probíhají také odpolední kroužky, které se platí zvlášť

Odpolední kroužky

Vzdělávání v přímém kontaktu s přírodou

Zázemí

Zázemím Lesní školy Proutek je jurta usazená na horním konci ulice Hradiska v Brně-Obřanech, v těsné blízkosti zázemí lesní mateřské školy provozované Lesním klubem Letorost, z. s..

Zázemí jurty

Projekt Jurta pro Lesní školu Proutek byl realizován v červnu a červenci 2023 s cílem zajistit zázemí pro vznikající komunitní školu.Tento projekt byl spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí, dále Jihomoravským krajem a statutárním městem Brnem.

Ministerstvo životního prostředí
SFŽP ČR – Státní fond životního prostředí ČR
Jihomoravský kraj
Město Brno

Většina denního programu probíhá v Proutku venku v okolní přírodě, jurta však slouží pro aktivity, k nimž není toto prostředí vhodné, například grafomotorická cvičení, nácvik psaní, některé výtvarné aktivity apod. Také slouží pro uložení osobních věcí dětí, k odpočinku a jako úkryt při velké nepřízni počasí. Jurta je vybavena lavicemi, židlemi a všemi potřebnými vzdělávacími pomůckami.

Škola v lese

Bohaté zkušenosti s venkovní výukou

Tým Proutku

Lesní pedagogové již dnes nemají nouzi o kvalitní materiály, manuály, kurzy či workshopy zaměřené přimo na učení venku. Naši pedagogové mají s venkovní výukou bohaté zkušenosti a dbáme na jejich kontinuální vzdělávání.

Hlavní pedagog

Už během studia pedagogické fakulty jsem věděla, že chci učit jinak. Začala jsem dělat ekologické programy a potom přišla možnost pracovat na waldorfské základní škole, kde jsem učila několik let. Mateřská se dvěma synky mi umožnila vrátit se zpět do přírody, kterou miluji. Těším se na nové prozkoumávání, objevování a úžas dětí. To je totiž to, co mě na tom baví.

Pedagogové

Od útlého dětství jsem knihomolem a milovníkem jazyků, které jsou pro mě prostředkem k poznávání nových kultur a lidí při cestování, ale i při tlumočení a doprovázení zahraničních novinářů či bloggerů v rodném Brně. Jako lektor jazyků působím už 17 let a v posledních letech se vše završilo výukou dětí, která je velkou výzvou. Moc mě to baví a těším se, že budu moci předávat jazykové nadšení dětem v Proutku!

Družináři

Odjakživa miluji přírodu a všechno s ní spojené a přes deset let ráda pracuji s dětmi různého věku. V současnosti studuji biologii a geografii se zaměřením na vzdělávání na Přírodovědecké fakultě a když jsem před více než dvěma lety narazila na nabídku práce v Lesním klubu Letorost, hned jsem věděla, že spojení přírody a dětí je přesně pro mě. V Letorostu jsem součástí skvělé komunity obklopena zkušenými pedagogy a těším se na další výzvy, které mě čekají v Proutku.

Co mě popohání ve studiu ochrany přírody na přírodovědecké fakultě je především zvídavost. Zvídavost o tom, jak příroda kolem nás funguje a jak se neustále proměňuje. Jak je každý koutek, kam dohlédneme, svým vlastním malým světem. Tuto zvídavost ráda podporuji v dětech a společným pozorováním v kombinaci s tvůrčími činnostmi můžeme přírodu kolem nás poznávat, a tím ji být blíž.

Do Proutku jsem si našel cestu přes Letorost, kam s radostí a důvěrou vodíme našeho syna. Ke školní jurtě mě to nejdřív přitáhlo přes její základy. Stavět kruh s okem do nebe byl zážitek. Netušíc, že o něco víc živějších zážitků si užiju přímo s dětmi ať už v jurtě, nebo kolem ní v čase jejich odpolední siesty. Přes čas strávený v pozici osobního asistenta v sociálních službách a otce na plný úvazek se co by družinář dostávám do kruhu děti, se kterými si hraji a tvořím, poznáváme okolní svět a svět vnitřních pocitů a emocí.

Koordinátoři

Lesní klub Letorost považuji za jedno ze svých dětí. Před pěti lety jsem jej založila a od té doby se vyvíjí vlastním životem, potřebuje však podporu a nastavování hranic jako každé dítě, a to je moje práce. Je to srdcovka, práce, která dává skutečný smysl – vytvářet prostředí, kde se děti mohou přirozeně vyvíjet a učit v přímém kontaktu s přírodou, teď už nejen ve školce, ale i při základním vzdělávání v Proutku.